Dagoeneko, irakasgai honetako gaiak garatzeko baliabide asko dago eskuragarri. Lan honetan, beste lan-ildo bat eskaini nahi dugu, ikerketan oinarritutako ikaskuntza (Inquiry based learning) bultzatuz, baina irakasleak gidatua uneoro; eta alde batera utziko da aurkikuntza hutsaren bidezko ikaskuntzaren ikuspegi bakuna, eta argudiatzea eta pentsamendu kritikoa bultzatuko duten jarduerei jarriko zaie arreta.
Oso garrantzitsua da azpimarratzea oinarrizko ezagutza ezinbestekoa dela ikerketan oinarritutako erronka bati ekiteko. Ikerketa-jarduerak eskatzen duen pentsamendua (hipotesiak egitea, esperimentazioa planifikatzea, emaitzak interpretatzea, ondorioak argudiatzea, etab.) ezin da gauzatu aldez aurretik behar diren ezagutzak izan gabe. Irakasleen lana premiazkoa da erronken bidezko ikaskuntza-teknikek ikaskuntza sakona ekar dezaten, haiei esker, ezagutzak modu aktiboan eraikiko baitira (zuzeneko heziketa, kontzeptuen azalpena, adibideak, orientabideak, trebakuntza, etab.).
Edukien bloke honetarako proposatutako zereginak eta jarduerak honako hauek dira:
- Beroa miatzen
-
- Termometroaren historia: Ikasleek termometroak historian zehar izan duen bilakaera ikertuko dute irakurketa kooperatibo baten bidez, eta, azkenik, termometroaren historia islatuko duen poster bat egingo dute elkarlanean. 2 saio.
- Oreka termikoa: Oreka termikoari buruzko esperimentu gidatu multzo bat egingo dute, eta, azkenik, ikasitakoa aplikatuz, oreka termikoari buruzko eguneroko sistema bat ikertuko dute. 2 saio.
- Beroaren eraginak
-
Definición del término
Beroaren eraginak
- Beroa eta beroaren eraginak: Ikasleek beroaren eraginak ikertuko dituzte beroak eraginak sortzen dituen txokoetara bisita eginez eta proposatutako jarduerak eginez. Azkenik, beren ezagutzak galdetegi baten bidez egiaztatuko dituzte. 2 saio.
- Beroaren goi bilera: Ikasleek, beren sormena erabiliz, poster digital bat egingo dute berotegi-efektua murrizteko proposamenekin, dokumentuetan eta esperimentuetan oinarritutako informazioa bildu ondoren. 2 saio.
- Korronte ezkutua: Ikasleek tenperaturak ozeanoaren sakoneran duen eragina ikertuko dute, eta horretarako, informazio dokumentala eta esperimentala bildu, simulazioak erabili, emaitzak erkatu eta eztabaidatu egingo dute. 2 saio.
- Beroaren hedapena
-
- Beroaren transferentzia: Ikasleek eguneroko sistema batean inplikatutako bero-transmisioak ikertuko dituzte, dokumentuetan eta esperimentuetan oinarritutako informazioa bildu ondoren. 2 saio.
- Isolatzaileak eta eroaleak: Ikasleek, irakasleak lagunduta, materialen eroankortasunari buruzko esperimentuak egingo dituzte, eta, ondoren, materialen eroankortasunari buruzko jarduera esperimental bat diseinatu eta planifikatuko dute. 3 saio.
- Beroaren aplikazioak
-
- Elikagaien energia: Ikasleek hainbat elikagairen energia kalkulatuko dute esperimentuak eginez, eta lortutako balioak eta balio-taulak alderatuko dituzte. 2 saio.
- Beroa etxean erabiltzea: Ikasleek hainbat baliabide erabiliko dituzte gastatzen duten etxeko ur beroa eta ur bero hori ekoizteko erabilitako energiaren eraginkortasuna kalkulatzeko. 3 saio.
- Beroaren ginkana: Arazo-egoera honetan, ikasleek energia termikoari, beroari eta tenperaturari buruz dituzten ezagutzak aplikatu behar dituzte, hiru mailako lehiaketa bati aurre egiteko: kontzeptuzkoa, zenbakizkoa eta digitala. 2 saio.
- PISA probak
-
- Kontsumo txikiko etxeak: PISAk liberatutako item bat da eta helburua du ikasleek kontzeptu hauek ondo ulertzea: energia termikoa, beroa, tenperatura, transferentzia eta beroaren hedapena, bai eta esperimentuen emaitzak interpretatzea ere. Etxeak diseinatzean material berrien erabilera landuko da, etxe iraunkorrak egiteko. Saio 1.
- Bero egiten duen egunetan korrika egitea: PISAk liberatutako item bat da eta helburua du ikasleek kontzeptu hauek ondo ulertzea: energia termikoa, beroa, tenperatura, transferentzia eta beroaren hedapena, bai eta esperimentuen emaitzak interpretatzea ere. Giza gorputzak ingurumen-tenperaturaren igoeraren aurrean zer-nolako erantzuna ematen duen landuko da, ingurumen-hezetasuna edo ura edaten den kontuan hartuz. Saio 1.
Guztira hamaika erronka dira, 23 saiotan egitekoak; hala ere, jarduera horietako batzuk ikasturtean zehar egin daitezke beste gai batzuekin lotuta. Batzuk, gainera, DBHko 4. mailako Kultura Zientifikoko ikasgairako balio dute.