Orientabide didaktikoko fitxak
Apartatu honetan beroaren aplikazioaren gakoak aztertu ditugu, hiru erronka desberdinekin. Hona hemen erronka bakoitzaren fitxa:
Elikagaien energia
GAIA: Energia termikoa |
DENBORA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia termikoa, beroa eta tenperatura. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa bideo baten bidez bilatuz edota ikasleen ingurunean ikerketa txikiak eginez. |
ERRONKA: Ikasleek jarduera esperimentalak egingo dituzte elikagaien energiaz jabetzeko. |
PRODUKZIOA: Planteatutako erronka ebazteko, jarduera esperimental bat egingo dute hainbat elikagairen energia kalkulatzeko helburuarekin, dagokion txostena emanez eta ondoren eztabaida eginez. |
EBALUAZIOA: taldearen eta ikasle bakoitzaren lanak kalifikatuko dira. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), balioetsi eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia termikoa
- Beroa eta tenperatura
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu. |
1 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi |
1 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz. |
1 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea |
1 |
(*) Bereizirik azalduko dugu zer den konpetentzia zientifikoa, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Tenperaturaren kontzeptua eredu zinetiko-molekularraren arabera azaltzen du, eta tenperatura, energia eta beroa bereizten ditu.
- Tenperaturaren eskala absolutu bat dagoela ezagutzen du eta Celsius eta Kelvin eskalak erlazionatzen ditu.
- Txostenak egiteko, ikerketan ateratako ondorioak erabiltzen ditu, eta argi eta garbi ematen ditu aditzera dagokion gai zientifikoarekin lotutako azalpenak eta argudioak.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza ebaluatzeko, eskala hauek erabiliko dira:
1.-Laborategiko lan bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
2.-Idatzizko txosten zientifiko bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
3.-Eztabaida zientifiko batean parte hartzeko balioespen-eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
Beroa etxean erabiltzea
GAIA: Energia termikoa |
DENBORA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia termikoa, beroa eta tenperatura. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa bideo baten bidez bilatuz edota ikasleen ingurunean ikerketa txikiak eginez. |
ERRONKA: Beroaren erabilerak ezagutzeko, ikasleek ur beroaren erabilerari eta erabilitako iturriaren eraginkortasunari buruzko ikerketa dokumentala egingo dute. |
PRODUKZIOA: Planteatutako erronka ebazteko, etxean erabiltzeko ur beroa ekoizteko erabiltzen den iturriaren eraginkortasunari buruzko ikerketa dokumentala egingo da. |
EBALUAZIOA: taldearen eta ikasle bakoitzaren lanak kalifikatuko dira. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), balioetsi eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia termikoa
- Beroa eta tenperatura
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA (*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu. |
1,2 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi. |
1,2 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1,2 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz. |
1,2 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea |
1,2 |
(*) Bereizirik azalduko dugu zer den konpetentzia zientifikoa, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Munduko energia-kontsumoaren bilakaerari buruzko datu konparatiboak interpretatzen ditu, eta maila indibidualean eta kolektiboan aurrezten lagun dezaketen neurriak proposatzen ditu.
- Tenperaturaren kontzeptua eredu zinetiko-molekularraren arabera azaltzen du, eta tenperatura, energia eta beroa bereizten ditu.
- Tenperaturaren eskala absolutu bat dagoela ezagutzen du eta Celsius eta Kelvin eskalak erlazionatzen ditu.
- Txostenak egiteko, ikerketan ateratako ondorioak erabiltzen ditu, eta argi eta garbi ematen ditu aditzera dagokion gai zientifikoarekin lotutako azalpenak eta argudioak.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza ebaluatzeko, eskala hauek erabiliko dira:
1.-Eztabaida zientifiko baterako eskala(deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan).
2.-Ikerketa zientifiko baterako balioespen-eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
Beroaren ginkana
GAIA: Energia termikoa |
DENBORA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia termikoa, beroa eta tenperatura. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa bideo baten bidez bilatuz edota ikasleen ingurunean ikerketa txikiak eginez. |
ERRONKA: Ikasleek, beroari buruz dituzten ezagutzez jabetzeko, hiru maila ezberdin hauen bidezko beroaren ginkana egingo dute: kontzeptuak, zenbakizko jarduera eta jarduera digitala. Gainera, ginkanaren mailekin lotutako proposamen bat egingo dute. |
PRODUKZIOA: Planteatutako erronka ebazteko, beroaren ginkanan planteatutako hiru mailak gainditu behar dira, eta ginkanaren mailaren batekin lotutako proposamen bat egin. |
EBALUAZIOA: taldearen eta ikasle bakoitzaren lanak kalifikatuko dira. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), balioetsi eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia termikoa
- Beroa eta tenperatura
KOPENTZIA ZIENTIFIKOA(*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu. |
1,2 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi. |
1,2 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1,2 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz. |
1,2 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea |
1,2 |
(*) Bereizirik azalduko dugu zer den konpetentzia zientifikoa, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Tenperaturaren kontzeptua eredu zinetiko-molekularraren arabera azaltzen du, eta tenperatura, energia eta beroa bereizten ditu.
- Beroaren hedapena eta transferentziak azaltzen ditu.
- Tenperaturaren eskala absolutu bat dagoela ezagutzen du eta Celsius eta Kelvin eskalak erlazionatzen ditu.
- Dilatazio-fenomenoa azaltzeko, fenomeno horren aplikazioren bat hartzen du oinarri, hala nola likidozko termometroak, egituretako dilatazio-junturak, etab.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza ebaluatzeko, eskala hau erabiliko dugu:
Ginkanak balioesteko eskala erabiliko dugu (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan).