Orientabide didaktikoko fitxak
Atal honetan energiaren hedapenaren gakoak aztertuko ditugu, bi erronka desberdinekin. Hona hemen erronka bakoitzaren fitxa:
Beroaren transferentzia
GAIA: Energia termikoa |
DENBORA: 2 saio |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia termikoa, beroa eta tenperatura. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa bideo baten bidez bilatuz edota ikasleen ingurunean ikerketa txikiak eginez. |
ERRONKA: Ikasleek, beroaren hedapenaz jabetzeko, informazioa bilatu, esperimentalki ikertu eta eguneroko sistemak zientifikoki azaltzeko ezagutzak aplikatuko dituzte. |
PRODUKZIOA: Planteatutako erronka ebazteko, eguneroko sistemak azalduko dira, eta horretarako, jarduera esperimentaletan eta informazio-jardueretan ikasitakoa aplikatuko da. |
EBALUAZIOA: taldearen eta ikasle bakoitzaren lanak kalifikatuko dira. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), balioetsi eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia termikoa
- Beroa eta tenperatura
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA (*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu. |
1,2,3 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi |
1,2,3 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1,2 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz. |
1,2,3 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea |
1,2,3 |
(*) Bereizirik azalduko dugu zer den konpetentzia zientifikoa, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Tenperaturaren kontzeptua eredu zinetiko-molekularraren arabera azaltzen du, eta tenperatura, energia eta beroa bereizten ditu.
- Dilatazio-fenomenoa azaltzeko, fenomeno horren aplikazioren bat hartzen du oinarri, hala nola likidozko termometroak, egituretako dilatazio-junturak, etab.
- Tenperaturaren eskala absolutu bat dagoela ezagutzen du eta Celsius eta Kelvin eskalak erlazionatzen ditu.
- Txostenak egiteko, ikerketan ateratako ondorioak erabiltzen ditu, eta argi eta garbi ematen ditu aditzera dagokion gai zientifikoarekin lotutako azalpenak eta argudioak.
- Dilatazio-fenomenoa azaltzeko, fenomeno horren aplikazioren bat hartzen du oinarri, hala nola likidozko termometroak, egituretako dilatazio-junturak, etab.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza ebaluatzeko, eskala hauek erabiliko dira:
1.-Laborategiko lan bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
2.-Ikerketa zientifikoko lan bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
Isolatzaileak eta eroaleak
GAIA: Energia termikoa |
DENBORA: 2 saio |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia termikoa, beroa eta tenperatura. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa bideo baten bidez bilatuz edota ikasleen ingurunean ikerketa txikiak eginez. |
ERRONKA: ikasleak materialen eroankortasuna deskubritzen du jarduera esperimentalen bidez, eta, azkenik, materialen eroankortasunari buruzko esperimentu bat diseinatu eta planifikatzen du, bere txostenarekin. |
PRODUKZIOA: planteatutako erronkari irtenbidea emateko, materialen eroankortasunari buruzko esperimentu bat diseinatu eta planifikatu behar da; horretarako, bi jarduera esperimental egiten dira aldez aurretik. |
EBALUAZIOA: taldearen eta ikasle bakoitzaren lanak kalifikatuko dira. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), balioetsi eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia termikoa
- Beroa eta tenperatura
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA (*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu |
1,2,3 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi. |
1,2,3 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1,2,3 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz. |
1,2,3 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea |
1,2,3 |
(*) Bereizirik azalduko dugu zer den konpetentzia zientifikoa, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Tenperaturaren kontzeptua eredu zinetiko-molekularraren arabera azaltzen du, eta tenperatura, energia eta beroa bereizten ditu.
- Dilatazio-fenomenoa azaltzeko, fenomeno horren aplikazioren bat hartzen du oinarri, hala nola likidozko termometroak, egituretako dilatazio-junturak, etab.
- Tenperaturaren eskala absolutu bat dagoela ezagutzen du eta Celsius eta Kelvin eskalak erlazionatzen ditu.
- Esperientziatik ateratako ondorioak erabiliz, txostenak egin ditu, eta argi eta garbi eman ditu aditzera gai zientifikoari buruzko azalpenak eta argudioak.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza ebaluatzeko, eskala hauek erabiliko dira:
1.-Laborategiko lan bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
2.-Idatzizko txosten zientifiko bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)