Saltatu nabigazioa

Isolatzaileak eta eroaleak

Isolatzaileak eta horien eraginak

Berotzeko arropak ez dio gure gorputzeko beroari ihes egiten uzten eta bero mantentzen gaitu; beroaren isolatzailea da. Zartaginak metalezkoak izaten dira, ezen berotzen direnean beroa erraz eroaten baitute eta janaria berotzen baitute. Horregatik, metalak beroaren eroaleak direla esaten da. Aldiz, kirtena isolatzailea da, zartagina hartzean erre ez gaitezen.

Alvaro Pimentel. Isolatzaileak (Jabari publikoa)

Dakigunez, material isolatzaileak eta eroaleak daude, baina ba al dakigu horiek bereizten? Zein da materialik isolatzaileena?

Hainbat material ikertuko ditugu eta horien bero-eroankortasuna aztertuko dugu.

Zein materialek isolatzen du gehiago?

Iraupena:
Hiru saio
Taldekatzea:
Talde txikia eta talde handia

Esperimentu bidez, hainbat materialen isolamendu-gaitasuna ikertuko dugu, jarduerak taldean egingo ditugu, eta, azkenik, emaitzak talde handian alderatuko ditugu. Lehenengo bi jardueretan bi esperimentu egingo ditugu, eta hirugarren jarduera egiteko, esperimentu bat diseinatuko dugu material jakin batzuk oinarri hartuta; ondoren, planifikatutako esperimentuari buruzko txosten bat egingo dugu eta talde bakoitzak ikasgela osoari azalduko dio.

Engin_Akyurt. Eskularruak (Jabari publikoa)

Jarduerak hasi aurretik, ikus dezagun materialei eta horien ahalmen isolatzaileari buruzko honako informazio-taula hau:

Eroale onak:

Eroale txarrak:

Isolatzaileak:

  • Kobrea
  • Zilarra
  • Altzairua
  • Aluminioa

  • Kortxoa
  • Ura
  • Egurra
  • Bakelita
  • Airea
  • Hutsa
  • Beira-zuntza
  • Artilea

Orain, pixka bat ikasi dugunez gero, esperimentatzen hasiko gara.

1. jarduera: Zer ehunek isolatzen du gehiago?

Jarduera honetan hainbat ehunekin esperimentatuko dugu, gehien zer ehunek isolatzen duen egiaztatzeko:

Materialak eta produktuak prestatzen hasiko gara:

Materialak eta produktuak

  • Hiru flasko.
  • Termometroa
  • Kronometroa.
  • Ur beroa.
  • Kotoizko ehuna.
  • Artilezko ehuna.

Prozedura

Hiru flaskoak hartu eta zenbakiak jarriko dizkiegu. Lehenengo flaskoa ezer gabe utziko dugu; bigarren flaskoa artilezko ehunarekin bilduko dugu; eta hirugarren flaskoa kotoizko ehunarekin bilduko dugu.

Ur beroaren kantitate bera jarriko dugu hiru flaskoetan eta tenperatura berean, eta flaskoak estali eta toki fresko batean utziko ditugu; ordu erdi geroago tenperatura neurtuko diegu.

Hipotesiak eta ondorioak  

Tenperaturak idazten hasi aurretik, gure hipotesia egingo dugu.

Hipotesia (Jabari publikoa)

Emaitzak esperimentalki egiaztatuko ditugu eta tenperaturak idatziko ditugu.

Aldagaiak

Ur beroaren bolumena

Isolatzailea

Hasierako tenperatura

Tenperatura ordu erdi barru

 1.flaskoa

50 mL

Isolatzailerik gabe

 

 

2.flaskoa

 

50 mL

  Artilezko ehuna

 

 

3.flaskoa

 

50 mL

Kotoizko ehuna

 

 

Atera ditzagun ondorioak:

Conclusión
Ondorioa ((Jabari publikoa)

2. jarduera: zer ehunek isolatzen du gehiago?

Lehenengo jardueraren esperimentu bera egingo dugu, baina ur beroa erabili ordez, ura izotzarekin erabiliko dugu.

Materialak eta produktuak

  • Hiru flasko.
  • Termometroa
  • Kronometroa.
  • Ura izotzarekin.
  • Kotoizko ehuna.
  • Artilezko ehuna.

Prozedura

Hiru flaskoak hartu eta zenbakiak jarriko dizkiegu. Lehenengo flaskoa ezer gabe utziko dugu; bigarren flaskoa artilezko ehunarekin bilduko dugu; eta hirugarren flaskoa kotoizko ehunarekin bilduko dugu.

Hiru flaskoetan kantitate bereko ura jarriko dugu izotzarekin; hiru flaskoen hasierako tenperatura neurtuko dugu, flaskoak estali eta bero-iturri batetik gertu utziko ditugu ordu erdiz, eta azkenik, tenperatura neurtuko dugu.

Hipotesiak eta ondorioak

Tenperaturak idazten hasi aurretik, gure hipotesia egingo dugu.

Hipótesis
Hipotesia (Jabari publikoa)



Tenperaturak idazten hasi aurretik, gure hipotesia egingo dugu.

Aldagaiak

Ur-bolumena izotzarekin

Isolatzailea

Hasierako tenperatura

Tenperatura ordu erdi barru

 1.flaskoa

 

50 ml

Isolatzailerik gabe

 

 

2.flaskoa

 

50ml

 Artilezko ehuna

 

 

3.flaskoa

 

50ml

Kotoizko ehuna

 

 

Atera ditzagun ondorioak

Ondorioa

3. jarduera: «Gure esperimentua planifikatuko dugu»

Hainbat materialen eroankortasuna neurtuko duen esperimentu bat diseinatuko dugu. Talde bakoitzak esperimentu bat diseinatuko du, freskagarri-lata bat eta material isolatzaile bat erabiliz.

Irakasleak honako material hauek proposatuko dizkigu:

Materiala Taldea
  • Egunkari-papera
  • Kotoizko ehuna
  • Aluminio-papera
  • Kortxozko lamina

Gainera, bururatzen zaizkigun beste material batzuk ere beharko ditugu. Esperimentua planifikatu eta egin ondoren, talde bakoitzak txosten bat egingo du eta egindako ikerketa azalduko du.

Txostena egiteko,  laborategiko txosten bat egiteko gida erabiliko dugu (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan).

Talde guztien artean ondorioak eta aurkitutako zailtasunak azalduko dira.

    Ebaluazioa eta hausnarketa

    Ataza hori amaitu ondoren, gure ikaskuntza-egunkarian hausnarketa egiteko une ona izan daiteke. Hona hemen iradokizun batzuk:

    • Zer ikasi dut?
    • Prozesu osoan zehar zerk harritu nau gehien? Zergatik?
    • Aldatu al dut aurretik nuen iritzirik? Zein?
    • Zer izan da zailena? Zergatik?

    Ebaluazioa

    Balioespen-eskala hauek erabiliko ditugu

    1.-Laborategiko lan bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)

    2.-Idatzizko txosten zientifiko bat balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)