Orientabide didaktikoko fitxak
Atal honetan Energiaren gakoak aztertu ditugu, bi erronka desberdinekin. Hona hemen erronka bakoitzaren fitxa:
Kontsumo txikiko etxeak
GAIA: Beroa |
DENBORA: Saio 1. |
AURRETIKOAK: energia termikoa, beroa, tenperatura, aplikazioak eta beroaren transferentzia motak kontzeptua sartu ondoren. |
TESTUINGURUA: jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, Internet bidez informazioa bilatzetik hasi eta ikasleen ingurune hurbileko ikerketa txikiraino, eguneroko jarduerak ikerketa zientifikoko puntu batetik aztertuz. |
ERRONKA: ikasleek energia termikoaren erabilera ikertzen dute PISA proba baten bidez, simulazioarekin eta gabe, eta ondoren eztabaida eginez. |
PRODUKZIOA: Pisa proban emandako erantzunen gaineko eztabaida. |
ORIENTABIDEAK: Helburua da energia-kontsumo txikiko eta berotegi-efektuko gas gutxi isurtzen duten etxeen diseinuan material egokiak erabiltzearen helburua ulertzea, eta simulazioaren erabilerarekin osatzea, etxe horien diseinua errazten digun teknika gisa. |
EBALUAZIOA: Aurkeztutako jarduerak eta azken eztabaida kalifikatuko dira. |
ERANTZUN ZUZENAK
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), balioetsi eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Energia termikoa, beroa, aplikazioak eta bero-transferentzia.
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA(*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu. |
1,2,3,4,5 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi. |
1,2,3,4,5 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin.
|
1,2,3,4,5 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz. |
3,4,5 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Konpetentzia matematikoa Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea |
1,2,3,4,5 |
(*) Bereizirik azalduko dugu zer den konpetentzia zientifikoa, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Informazioa bilatu, identifikatu, hautatu eta interpretatzen du, eta ikasgaiei buruzko ideiak ezagutzen ditu.
- Energia transferitzeko mekanismoak identifikatzen ditu, eta mekanismo horiek eguneroko hainbat egoeratan eta fenomeno atmosferikotan ezagutzen ditu; hortaz, eraikinetarako eta berotze-sistemak diseinatzeko materialen hautaketa justifikatzen du.
- Eguneroko fenomenoetan agertzen diren energia motak identifikatzen ditu.
- Gertatzen diren bero-transferentziak azaltzen ditu.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIOA
Ataza ebaluatzeko, eskala hauek erabiliko dira:
1.-Ataza hau honako zientziei buruzko eztabaidak ebaluatzeko eskala generiko honekin ebaluatuko da (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan):
2.-Ebaluatzeko, eskala hau erabiliko dugu: Zientzietako simulazio digitalak balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
Bero egiten duen egunetan korrika egitea
GAIA: Energia. |
DENBORA: Saio bat. |
AURRETIKOAK: Energia kontzeptua eta bere motak eta neurria sartu ondoren. |
TESTUINGURUA: Jardura klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, Internet bidez informazioa bilatzetik hasi eta ikasleen ingurune hurbileko ikerketa txikiraino, eguneroko jarduerak ikerketa zientifikoko puntu batetik aztertuz. |
ERRONKA: ikasleek giza gorputzean bero egunetan korrika egiteak nola eragiten duen ikertzen dute PISA item baten bidez, simulazioarekin eta ondoren eztabaidarekin. |
PRODUKZIOA: PISA proban emandako erantzunei buruzko eztabaida. |
ORIENTABIDEAK: |
EBALUAZIOA: aurkeztutako jarduerak eta amaierako eztabaida kalifikatuko dira. |
ERANTZUNAK
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA(*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu. |
1,2,3,4 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi. |
1,2,3,4 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1,2,3,4 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz. |
4 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea Konpetentzia sozial eta zibikoak |
1,2,3,4 |
(*) Bereizirik azalduko dugu zer den konpetentzia zientifikoa, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Informazioa bilatu, identifikatu, hautatu eta interpretatzen du, eta ikasgaiei buruzko ideiak ezagutzen ditu.
- Forma batzuetatik beste batzuetara gertatzen diren energia-transformazioak azaltzen ditu.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIOA:
Ebaluatzeko, eskala hauek erabiliko ditugu:
1.-Ataza hau honako zientziei buruzko eztabaidak ebaluatzeko eskala generiko honekin ebaluatuko da (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
2.-Ebaluatzeko, eskala hau erabiliko dugu: Zientzietako simulazio digitalak balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan):