PROPOSAMEN DIDAKTIKOA
“Ohitura osasungarriak ikertzen” DBHko 1. mailako Biologia eta Geologia irakasgairako eginiko “Ikertzen” saileko zazpigarren eta azkeneko proposamen didaktikoa da.
Ohikoa den moduan, HBI honetan ikasleentzat motibatzaileak diren eta, ahal dela, ikerketa zientifikoko prozesu bat barne hartzen duten erronkak proposatzen ditugu (behatzea, planifikatzea, informazioa bilatzea, esperimentatzea, emaitzak aztertzea, ondorioak ateratzea eta komunikatzea).
Esan bezala, Biologia eta Geologia irakasgairako sailean, kontuan izan dugu irakasgaiaren berezitasuna; izan ere, sail horretako prozesuak luzeagoak dira denborari eta espazioari dagokienez, eta, ondorioz, zailagoa da horiek laborategiko lan baten bidez ikertzea, Fisika eta Kimika irakasgaian egin daitekeen bezala. Horrenbestez, ikuspegi desberdina eman behar zaie Inquiry Based Learning metodologian oinarrituta lantzeko.
Deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan
Askotariko erronkak proposatzen ditugu: landako eta laborategiko ikerketa esperimentaleko jarduerak, dokumentalak, irakurgaiak, bideoekin egiteko lanak, eztabaidak, etab. Erronka horiek beti dute egitura bera: ebalua daitekeen azken ekoizpen batera bideratutako ikaskuntza-egoerak dira, eta ikasleentzat erronka izan behar dute, betiere curriculumeko edukiak testuinguruan jarriz. Erronka gehienak lankidetza-dinamiken bidez egiten dira. Lankidetzan zein banaka lortutako emaitzak amaierako produktu batera bideratuta daude: portfolio pertsonal osasungarria.
Proposamen didaktiko hau, aurrekoetan gertatu bezala, “egitura pikortu” baten araberakoa da. Pikorrak dituela esaten da HBI honen egitura proposatzen ditugun ikaskuntza-helburuen araberakoa delako, baina, aldi berean, hori osatzen duten edukien izaera eta antolamendua nabarmen alda daitezkeelako. Gainera, badaude ezagutza-arlo desberdinetan errepikatzen diren gaiak, eta horrek aukera ematen du HBI hau osatzen duten eduki batzuk beste irakasgai batean berriro lantzeko. Hori dela eta, hainbat irakasgaitan konbinatu eta berrerabil daitezkeen erronkak proposatzen dira, HBIa optimizatzeko. Horrek eragin zuzena du HBIaren berrerabilgarritasun didaktikoan, bai eta trukatzeko aukeran ere. Pikor-erako itxura hori erronkek ematen digute; horiei esker, irakasleentzat errazagoa da metodologia hau erabiltzea, HBIaren batasuna albo batera utzi gabe.
Irakasleari begira, erronka horietako bakoitza konpetentziatan oinarritutako ikaskuntzarako egoera bat izan daiteke. Erronken helburua da irakasleei ideiak ematea, zuzenean eskoletan aplikatzeko edo beren programazio didaktikora egokitzeko. Dena den, proposatutako egitura, bere kabuz, ibilbide didaktiko bat izan daiteke, ikaskuntza-proiektu bat; izan ere, gaiaren oinarrizko ezagutza guztiak barne hartzen ditu eta gaia globalizatzen duen azken produktu bat dauka zehaztuta.
Bukatzeko, aipatu nahi dugu erronka hauek zuzenean daudela lotuta beste STEAM irakasgai batzuekin, hala nola matematikak, teknologia edo artea. Bestalde, osasunaren gaia zeharkako edukia da, eta ezin da zientziaren eremutik soilik jorratu; izan ere, curriculumaren bestelako eremuetatik osatu behar da, hizkuntzatik, etikatik edo gizarte-zientzietatik, besteak beste. Horri esker, diziplina anitzeko ibilbidean sar daiteke.
Konpetentziak garatzen dituzten eta IDUaren printzipioekin bat datozen estrategia metodologikoak erabiltzen dira. IDUaren printzipioak dira, besteak beste:
- Egoera didaktiko bat planteatzea, erronka gisa, ikasleen interesa pizteko.
- Erronka ikerketen bidez garatzea, aldizkako jarduera motz eta askotarikoak eginez (laborategiko lana, simulazio digitalak, bideoak, jokoak, irakurketak...), betiere ikasleen mailara egokituta.
- Esperientzien bidezko ikaskuntza eta hainbat ikaskuntza-moduren inplikazioa sustatzen dira.
- Ikerketak gidatzeko, kronogramak, aldamioak, adibideak, glosarioak, tutorialak, plangintza-txantiloiak eta laburpenak erabiltzen dira beti, hobeto ulertzen laguntzeko.
- Etengabeko feedbacka dago, edukien eta ikasKuntza autorregulatzeko jardueren (egunkariak) arteko konexioen bidez.
- Ikaskuntza kooperatiboa sustatzen da, lantaldean oinarritutako konfiantzazko giroa sortuz.
- Azken produktuak askotariko formatuetan gauzatzen dira (txostenak, ahozko aurkezpenak, posterrak...).
- Ebaluazio hezigarria sustatzen da, baterako ebaluazio-jardueren eta ikaskuntza-egunkarien bidez; hala, ikasleek zer maila duten jakin dezakete, eta bakoitzak bere erritmoan egin dezake aurrera.
Berritzegune Nagusia-IDUaren printzipioAK-Jabari publikoa