Saltatu nabigazioa

Atmosferaren kutsadura

Dagoeneko badakigu atmosfera dela Lurra inguratzen duen gas-geruza, eta zenbait funtzio dituela izaki bizidunen bizia babesteko. Funtzio horiek aldatu egin daitezke kutsadura atmosferikoaren ondorioz.

Kutsadura atmosferikoa deitzen zaio airean gas-partikula txikiak edo bigarren mailako gas-produktuak egoteari, eta horiek arriskutsuak, kaltegarriak edo desatseginak izan daitezke giro horren eraginpean dauden pertsona, landare eta animalientzat. Aireko kutsadura faktore naturalek eragin dezakete, adibidez hauek: gasen eta errauts bolkanikoen igorpenek, suteetako keak, landareen eta onddoen hautsak, polenak eta esporek eta bakterioek. Hala ere, gizakiaren jardueretatik eratorritako kutsadura, kutsadura antropogenikoa izenekoa, da arriskutsuena biosferaren egonkortasunari begira, oro har.

Alde horretatik, kutsadura-iturri nagusiak dira honako hauekin lotutako prozesu industrialak: errekuntza, autoak, bizitegi-berogailuak...

JuergenPM. Kutsadura (Pixabay License)

Kutsadura atmosferikoa tokikoa (eraginak foku kutsatzailearen inguruan gertatzen direnean) edo globala (kutsatzailearen ezaugarrien ondorioz planetaren oreka eta foku igorleetatik urrun dauden eremuak kaltetzen direnean) izan daiteke. Horren adibideak dira, besteak beste, euri azidoa eta berotze globala.

Izan tokikoa edo globala, kutsadura atmosferikoaren ondorioz substantzia kimikoak eta partikulak askatzen dira atmosferan; haren konposizioa aldatzeaz gain, elementu horiek arriskutsuak dira pertsonen eta gainerako izaki bizidunen osasunarentzat.

Atmosferan askatzen diren substantzia horiek eta beren ondorioak ikertuko ditugu.

Ataza: Gure atmosfera, gure osasuna

Iraupena:
2 saio
Taldeak:
Taldean

Ataza honetan, kutsadura atmosferikoari buruzko ikerketa zientifiko bat egingo dugu, eta, azkenik, gaiarekin lotutako infografia bat egingo dugu, ikastetxearen webgunean erakusteko. Jarduera horiek taldean egingo ditugu.

Has gaitezen ikertzen!

Informazioa bilatuko dugu

Bideo hau ikusita, gaian sartuko gara, eta oharrak hartuko ditugu.

EcologíaVerde. Kutsadura atmosferikoa- (Lizentzia Youtube)

Kutsadura atmosferikoari buruzko informazioa bilatuko dugu helbide hauetan:

Horrez gain, kontuan hartuko ditugu kutsadura atmosferikoaren iturri hauek.

Kutsadura atmosferikoak zenbait iturri ditu, giza jatorrikoak eta jatorri naturalekoak.

  • Erregai fosilen kontsumoa elektrizitatea sortzeko, garraiorako, industriarako eta etxerako
  • Prozesu industrialak eta disolbatzaileen erabilera, adibidez industria kimiko eta mineraletan,
    nekazaritza
  • Hondakinen tratamendua
  • Igorpen-iturri naturalen adibideetako batzuk dira erupzio bolkanikoak, haizeak eramandako hautsa, itsasoko gatzaren aerosola eta landareen konposatu organiko lurrunkorren igorpenak.

Informazioa antolatuko dugu

 Aurreko bideoan (Kutsadura atmosferikoa) eta aurreko webguneetan ("OMS" eta "Ozonoa eta berogailuak: zer da kutsadura atmosferikoa edo airekoa?") hartutako oharrekin, saiatu informazioa antolatzen, taula hau kontuan hartuta.

Arazoak izatekotan, bideoa berriro ikus dezakezue, baita aurreko webguneak kontsultatu ere.

Informazioa antolatuko dugu: 

Kutsadura atmosferikoaren definizioa

Kutsadura sortzen duten iturriak

  Kutsaduraren eraginak  

Kutsadura atmosferikorako konponbideak

Euri azidoaren eraginak simulatuko ditugu

Euri azidoa da kutsadura atmosferikoaren ondorioetako bat. Erregaiak erretzeagatik sortutako gasek aireko oxigenoarekin eta ur-lurrunarekin erreakzionatzen dute, eta azido bihurtzen dira. Azido horiek lurrazalean erortzen dira prezipitazioen bidez. Lurra eta gainazaleko urak azidotzeak eragin suntsitzaileak ditu ekosistemen gainean, eta oso arriskutsuak dira izaki bizidunentzat.

Hasi aurretik, bideo honetan ikusiko dugu nola sortzen den euri azidoa.

QuimiSensei. Nola sortzen da euri azidoa ? (Lizentzia Youtube)

Euri azidoa nola sortzen den ikasi ondoren, simulazio bat egingo dugu haren eraginak egiaztatzeko. Azidoek arroka karbonatatuen gainean dituzten eraginak simulatuko ditugu. Ikus dezagun behar duguna.

Behar diren produktuak eta materialak:

  • Hiru edalontzi
  • Klarionak
  • Ozpina
  • Limoi-zukua
  • Ura
  • pH papera 

Prozesurako, edalontzi bakoitzean ura, ozpina eta limoi-zukua botako ditugu. Bakoitzaren pH neurtuko dugu. Lehenik, klera bat sartuko dugu edalontzi bakoitzean. 

Euri azidoa simulatuz

Edalontzi bakoitzean botako dugu 

Ura Ozpina Limoi-zukua

 pH neurtu eta idatziko dugu

Klera bat sartuko dugu edalontzi bakoitzean

Hipotesia

Zer gertatuko da?

Denbora batez utziko dugu (15 minutu)

Behatu eta idatziko dugu

Ondorioak

Informazio gehiago topatuko duzue atzeraelikaduran.

Gogoratu egindako esperimentuari buruzko txosten bat egingo dugula, eta bertan kontuan hartuko ditugula egindako urratsak eta ateratako ondorioak.

Infografia atmosferikoa

Gure ikerketaren amaierara ari gara iristen, eta infografia batean jasoko dugu kutsadura atmosferikoari begira azpimarratu nahi duguna: horretarako, adibide gisa har ditzakegu infografia hauek:

Behin infografia amaituta, eta ikastetxearen webgunean jarri aurretik, ikasgelan aurkeztuko dugu.

Ebaluazioa eta hausnarketa

Ataza amaitu ondoren, gure ikaskuntza-egunerokoan hausnarketa egiteko une bat har dezakegu. Hauek izan daitezke egin ditzakegun galdera batzuk:

  • Zer ikasi dut?
  • Prozesuan zehar zerk harritu nau gehien? Zergatik?
  • Aldatu al dut aurretik nuen iritzirik? Zein?
  • Zer izan da zailena? Zergatik?

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)