PROPOSAMEN DIDAKTIKOA
“Geodibertsitatea ikertzen” DBHko 1. mailako Biologia eta Geologia irakasgairako eginiko “Ikertzen” saileko laugarren proposamen didaktikoa da.
Proposamen didaktiko horietan ohikoa den moduan, HBI honetan ikasleentzat motibatzaileak diren eta, ahal dela, ikerketa zientifikoko prozesu bat barne hartzen duten erronkak proposatzen ditugu (behatzea, planifikatzea, informazioa bilatzea, esperimentatzea, emaitzak aztertzea, ondorioak ateratzea eta komunikatzea).
1. mailarako lehenengo HBIan adierazi genuen moduan, kontuan izan dugu Biologia eta Geologia irakasgaiaren berezitasuna; izan ere, arlo horretako prozesuak luzeagoak dira denborari eta espazioari dagokienez, eta, ondorioz, zailagoa da horiek laborategiko lan baten bidez ikertzea, Fisika eta Kimika irakasgaian egin daitekeen bezala. Horrenbestez, ikuspegi desberdina eman behar zaie inquiry based learning metodologian oinarrituta lantzeko.
“Geodibertsitatea ikertzen” DBHko 1. mailako Biologia eta Geologia irakasgairako eginiko “Ikertzen” saileko laugarren proposamen didaktikoa da. Proposamen didaktiko horietan ohikoa den moduan, HBI honetan ikasleentzat motibatzaileak diren eta, ahal dela, ikerketa zientifikoko prozesu bat barne hartzen duten erronkak proposatzen ditugu (behatzea, planifikatzea, informazioa bilatzea, esperimentatzea, emaitzak aztertzea, ondorioak ateratzea eta komunikatzea).
1. mailarako lehenengo HBIan adierazi genuen moduan, kontuan izan dugu Biologia eta Geologia irakasgaiaren berezitasuna; izan ere, arlo horretako prozesuak luzeagoak dira denborari eta espazioari dagokienez, eta, ondorioz, zailagoa da horiek laborategiko lan baten bidez ikertzea, Fisika eta Kimika irakasgaian egin daitekeen bezala. Horrenbestez, ikuspegi desberdina eman behar zaie inquiry based learning metodologian oinarrituta lantzeko.
Deskargatu proposamen didaktikoa formatu editagarrian edo pdf formatuan
Askotariko erronkak proposatzen ditugu: landako ikerketa esperimentaleko jarduerak, dokumentalak, irakurketak, jolasak, bideoekin egiteko lanak, etab. Erronka horiek beti dute egitura bera: ebalua daitekeen azken ekoizpen batera bideratutako ikaskuntza‑egoerak dira, eta ikasleentzat erronka izan behar dute, betiere curriculumeko edukiak testuinguruan jarriz.
Proposamen didaktiko honek “egitura pikortatua” dauka. Pikorrak dituela esaten da; izan ere, HBI honen egitura proposatzen ditugun ikaskuntza-helburuen araberakoa da, baina, aldi berean, hori osatzen duten edukien izaera eta antolamendua nabarmen alda daitezke. Gainera, badaude ezagutza-arlo desberdinetan errepikatzen diren gaiak, eta horrek aukera ematen du HBI hau osatzen duten eduki batzuk beste irakasgai batean berriro lantzeko. Hori dela eta, hainbat irakasgaitan konbinatu eta berrerabil daitezkeen erronkak proposatzen dira, HBIa optimizatzeko. Horrek eragin zuzena du HBIaren berrerabilgarritasun didaktikoan. Pikor-erako itxura hori erronkek ematen digute; horiei esker, irakasleentzat errazagoa da metodologia hau erabiltzea, HBIaren batasuna albo batera utzi gabe.
Irakasleari begira, erronka horietako bakoitza konpetentziatan oinarritutako ikaskuntzarako egoera bat izan daiteke. Erronken helburua da irakasleei ideiak ematea, zuzenean eskoletan aplikatzeko edo beren programazio didaktikora egokitzeko. Dena den, proposatutako egitura, bere kabuz, ibilbide didaktiko bat izan daiteke, ikaskuntza-proiektu bat; izan ere, gaiaren oinarrizko ezagutza guztiak barne hartzen ditu eta gaia globalizatzen duen azken produktu bat dauka zehaztuta.
ERRONKEN EZAUGARRIAK
Proiektua osatzen duten erronkek testuinguruan jartzen dituzte curriculum-edukiak, eta irakasleentzat baliagarriak izan daitezke, bai beren eskoletarako ideia osagarriak jasotzeko, bai zuzenean aplikatzeko. Gaiaren hainbat unetan aplika daitezkeenez, irakasleak aukera izango du jarduera solteak aukeratzeko edo eduki guztiak lantzen joateko. Oro har, honako elementu hauek agertzen dira guztietan:
- Egoera edo arazoa planteatzea: Atal bakoitzaren hasieran ideia bat planteatzen da, hainbat ikuspegitatik iker daitekeena. Ideia erakargarria eta gertukoa da ikasleentzat, eta gaiaren interesa islatzen duen hasierako galdera batekin zehatz daiteke.
- Erronka. Galdera hori ikerketa bati ekiteko abiapuntua izango da; ikerketa hori, kasu honetan, zientifikoa izango da, eta horren bidez, ikasleek erronka ebatzi beharko dute. Ikerketa honek talde-lana eskatzen du beti.
- Galderak, jarduerak eta gida-baliabideak. Ikasleek sortuko dituzte, eta ebazpen bat arrakastaz lantzeko eta ikaskuntza-prozesurako baliabideak emateko beharrezkoa den ezagutza bilduko dute.
- Erronkaren ebazpena. Planteatutako erronkek idatzizko eta ahozko ekoizpenak sortzen dituzte.
- Ondorioak bateratzea. Taldeek planteatutako ekoizpenak bateratze-lan baten bidez jakinaraztea eta ikasgelan eztabaidatzea komeni da.
- Ebaluazioa. Ebaluazioa etengabea izango da erronkak irauten duen bitartean. Ebaluazioaren emaitzek ikaskuntza berresten dute, eta erabakiak hartzen laguntzen dute, ebazpena ezartzen aurrera egin ahala.
- Arreta berezia jarri da STEM konpetentzia garatuko duten estrategia metodologikoetan, alde batera utzi gabe gainerako gako-konpetentziak.
Garrantzitsua da adieraztea irakasleak une oro gidatuko dituela proposamen guztiak, aurkikuntza hutsaren bidezko ikaskuntzaren ikuspegi bakuna alde batera utzita. Oinarrizko ezagutza ezinbestekoa da ikerketan oinarritutako erronka bati heltzeko. Ikerketa-jarduerak eskatzen duen pentsamendua (hipotesiak egitea, esperimentazioa planifikatzea, emaitzak interpretatzea, ondorioak argudiatzea, etab.) ezin da gauzatu aldez aurretik behar diren ezagutzak izan gabe. Irakasleen lana, ezagutzak modu aktiboan eraikitzeari dagokionez (zuzeneko heziketa, adibideak, orientazioak, trebakuntza, etab.), beharrezkoa izaten da erronka bidezko ikaskuntza-teknikek ikaskuntza sakona eragin ahal izateko.
24,5 saiorako materiala dago. Esan bezala, lan honen helburua da ideiak ematea eta irakaslearen esku uztea horiek nola aplikatu gelan. Badakigu HBI honetan jarduera eta ataza asko proposatu ditugula, baina, lehen esan bezala, gure proposamen didaktikoak “egitura pikortatua” dauka; alegia, irakasle bakoitzak erronkak malgutasun osoz erabil ditzake, bere ikaskuntza-helburuen arabera. Azken lan baten bidez, irakasleei aukera ematen diegu ikaskuntza-egoera zabalago bati zentzua emateko, erronka guztiak edo gehienak burutuz.
Konpetentziak garatzen dituzten eta IDUaren printzipioekin bat datozen estrategia metodologikoak erabiltzen dira. IDUaren printzipioak dira, besteak beste:
- Egoera didaktiko bat planteatzea, erronka gisa, ikasleen interesa pizteko.
- Erronka ikerketen bidez garatzea, aldizkako jarduera motz eta askotarikoak eginez (laborategiko lana, simulazio digitalak, bideoak, jokoak, irakurketak...), betiere ikasleen mailara egokituta.
- Esperientzien bidezko ikaskuntza eta hainbat ikaskuntza-moduren inplikazioa sustatzen dira.
- Ikerketak gidatzeko, kronogramak, aldamioak, adibideak, glosarioak, tutorialak, plangintza-txantiloiak eta laburpenak erabiltzen dira beti, hobeto ulertzen laguntzeko.
Etengabeko feedbacka dago, edukien eta ikaskuntza autorregulatzeko jardueren (egunkariak) arteko konexioen bidez. - Ikaskuntza kooperatiboa sustatzen da, lantaldean oinarritutako konfiantzazko giroa sortuz.
- Azken produktuak askotariko formatuetan gauzatzen dira (txostenak, ahozko aurkezpenak, posterrak...).
- Ebaluazio hezigarria sustatzen da, baterako ebaluazio-jardueren eta ikaskuntza-egunkarien bidez; hala, ikasleek zer maila duten jakin dezakete, eta bakoitzak bere erritmoan egin dezake aurrera.