Proposamen Didaktikoa
“Ekosistemak ikertzen” DBHko 1. mailako Biologia eta Geologia irakasgairako eginiko “Ikertzen” saileko seigarren proposamen didaktikoa da.
Proposamen didaktiko horietan ohikoa den moduan, HBI honetan erronkak proposatzen ditugu, hau da, ikasleentzat motibatzaileak diren eta, ahal dela, ikerketa zientifikoko prozesu bat barne hartzen duten erronkak (behatzea, planifikatzea, informazioa bilatzea, esperimentatzea, emaitzak aztertzea, ondorioak ateratzea eta komunikatzea).
Biologiarako eta geologiarako lehenengo seriean adierazi genuen moduan, kontuan izan dugu irakasgaiaren berezitasuna; izan ere, arlo horretako prozesuak luzeagoak dira denborari eta espazioari dagokienez, eta, ondorioz, zailagoa da horiek laborategiko lan baten bidez ikertzea, Fisika eta Kimika irakasgaian egin daitekeen bezala. Horrenbestez, ikuspegi desberdina eman behar zaie “Inquiry Based Learning” metodologian oinarrituta lantzeko.
Askotariko erronkak proposatzen ditugu: landa-ikerketa esperimentaleko jarduerak, dokumentalak, irakurketak, jolasak, bideoekin egiteko lanak, etab. Erronka horiek beti dute egitura bera: ebalua daitekeen azken ekoizpen batera bideratutako ikaskuntza-egoerak dira, ikasleentzat erronka izan behar dutenak, betiere curriculumeko edukiak testuinguruan jarrita.
Proposamen didaktiko horrek, aurreko guztiek bezalaxe, “ale-egitura” bati erantzuten dio. Aleak dituela esaten da; izan ere, HBI honen egitura proposatzen ditugun ikaskuntza-helburuen araberakoa da, baina, aldi berean, hura osatzen duten edukien izaera eta antolamendua nabarmen alda daitezke. Gainera, badaude ezagutza-arlo desberdinetan errepikatzen diren gaiak, eta horrek aukera ematen du HBI hau osatzen duten eduki batzuk beste irakasgai batean berriro lantzeko. Hori dela eta, hainbat irakasgaitan konbinatu eta berrerabil daitezkeen erronkak proposatzen dira, HBIa optimizatzeko. Horrek eragin zuzena du HBIaren berrerabilgarritasun didaktikoan. Ale-erako itxura hori erronkek ematen digute; horiei esker, irakasleentzat errazagoa da metodologia hau erabiltzea, HBIaren batasuna albo batera utzi gabe.
Irakasleari begira, erronka horietako bakoitza konpetentziatan oinarritutako ikaskuntzarako egoera bat izan daiteke. Erronken helburua da irakasleei ideiak ematea, zuzenean eskoletan aplikatzeko edo beren programazio didaktikora egokitzeko. Dena den, proposatutako egitura, berez, ibilbide didaktiko bat izan daiteke, ikaskuntza-proiektu bat; izan ere, gaiaren oinarrizko ezagutza guztiak barne hartzen ditu eta gaia globalizatzen duen azken produktu bat dauka zehaztuta.
Amaitzeko, adierazi behar da erronka horiek lotura izan dezaketela beste STEAM irakasgai batzuekin (adibidez, matematikarekin, teknologiarekin edo artearekin), eta, ondorioz, diziplinarteko ibilbide batean sar daitezkeela. Arlo horietan guztietan kontzeptu asko daude, eta aukera ematen dute ezagutzak transferitzeko.
Erabilitako estrategia metodologikoek konpetentziak garatzen dituzte, IDUaren printzipioekin bat, adibidez hauek:
- Egoera didaktiko bat planteatzea, erronka gisa, ikasleen interesa pizteko.
- Erronka ikerketen bidez garatzea, aldizkako jarduera motz eta askotarikoak eginez (laborategiko lana, simulazio digitalak, bideoak, jokoak, irakurketak...), betiere ikasleen mailara egokituta.
- Esperientzien bidezko ikaskuntza eta hainbat ikaskuntza-moduren inplikazioa sustatzen dira.
- Ikerketak gidatzeko, kronogramak, aldamioak, adibideak, glosarioak, tutorialak, plangintza-txantiloiak eta laburpenak erabiltzen dira beti, hobeto ulertzen laguntzeko.
- Etengabeko feedbacka dago, edukien eta ikaskuntza autorregulatzeko jardueren (egunerokoak) arteko konexioen bidez.
- Ikaskuntza kooperatiboa sustatzen da, lantaldean oinarritutako konfiantzazko giroa sortuz.
- Azken produktuak askotariko formatuetan gauzatzen dira (txostenak, ahozko aurkezpenak, posterrak...).
- Ebaluazio hezigarria sustatzen da, koebaluazio-jardueren eta ikaskuntza-egunerokoen bidez; hala, ikasleek jakin dezakete zer maila duten, eta bakoitzak bere erritmoan egin dezake aurrera.
Erabilitako estrategia metodologikoek konpetentziak garatzen dituzte, IDUaren printzipioekin bat, adibidez hauek:
Egoera didaktiko bat planteatzea, erronka gisa, ikasleen interesa pizteko.
Erronka ikerketen bidez garatzea, aldizkako jarduera motz eta askotarikoak eginez (laborategiko lana, simulazio digitalak, bideoak, jokoak, irakurketak...), betiere ikasleen mailara egokituta.
Esperientzien bidezko ikaskuntza eta hainbat ikaskuntza-moduren inplikazioa sustatzen dira.
Ikerketak gidatzeko, kronogramak, aldamioak, adibideak, glosarioak, tutorialak, plangintza-txantiloiak eta laburpenak erabiltzen dira beti, hobeto ulertzen laguntzeko.
Etengabeko feedbacka dago, edukien eta ikaskuntza autorregulatzeko jardueren (egunerokoak) arteko konexioen bidez.
Ikaskuntza kooperatiboa sustatzen da, lantaldean oinarritutako konfiantzazko giroa sortuz.
Azken produktuak askotariko formatuetan gauzatzen dira (txostenak, ahozko aurkezpenak, posterrak...).
Ebaluazio hezigarria sustatzen da, koebaluazio-jardueren eta ikaskuntza-egunerokoen bidez; hala, ikasleek jakin dezakete zer maila duten, eta bakoitzak bere erritmoan egin dezake aurrera.