Saltatu nabigazioa

Agertoki ekologikoak

Sistema biologikoak oso sistema konplexuak dira, bai egiturari, bai funtzionamenduari dagokienez. Ekosistema bateko organismoak (biozenosia) elkarreraginean aritzen dira, bai beren buruarekin, bai osagai abiotikoekin. Horrela, harreman trofiko zailak, harrapakari-harrapakin harremanak, inguruneko elementu mugatzaileak, espezie barruko zein espezieen arteko harremanak eta abar ezartzen dira, eta horien ondorioz organismoak ingurunera egokitzen dira. Baina, gainera, hori guztia ez da estatikoa, oso aldakorra baizik. Ekosistema batek bere harremanen arabera eboluzionatzen du denboran zehar, eta garrantzitsua da faktore hori aintzat hartzea azterketa zientifiko guztietan..

Puzzle
pxhere. Puzzlea (CC0)

Azken atazan, ikasitakoa jokoan jarriko dugu eta sei agertoki aztertuko ditugu. Horietako bakoitzak populazio baten eta faktore abiotiko edo biotiko baten arteko elkarreragina deskribatzen du. Agertoki horietan interakzio-ereduak bilatzen saiatuko gara. 

Ataza: Ereduak ikertuko ditugu

Iraupena:
1,5 ordu
Taldeak:
Banaka

Ataza hau banaka egin behar da. Lana egiteko prozedura:

  • Gure irakasleak sei agertoki ekologiko eta sei grafiko dituzten diapositibak emango dizkigu.
  • Dena arretaz irakurri ondoren, agertokiak aztertu eta grafiko bat esleituko diogu bakoitzari. 
  • Grafikoaren lerro bakoitzean zer gertatzen den eta grafikoaren beste lerroarekin nola erlazionatzen den deskribatuko dugu. 
  1. Faktore biotikoa edo abiotikoa da?
  2. Ba al du zerikusirik harreman trofikoekin? Ekoizleak, kontsumitzaileak... al dira? Zer gertatu da kate trofikoan?
  3. Ba al du zerikusirik harrapakari-harrapakin sistemarekin? 
  4. Ba al du zerikusirik faktore fisiko-kimiko batekin? Kutsatzaile batekin? Zeinekin? 
  5. Ba al du zerikusirik espezie barruko edo espezieen arteko harremanen batekin?
  6. Ba al du zerikusirik ingurunera egokitzearekin?
  • Ereduak bilatuko ditugu ekosistema guztietan, errepikatzen diren elementuetan, eta zergatia azalduko dugu.
  • Denboran zehar organismoari grafiko bakoitzean zer gerta dakiokeen pentsatu eta idatziko dugu.
  • Diapositibetan landutako guztia idatzi eta gure irakaslearekin partekatuko dugu. Irakasleak lanak ebaluatuko ditu eta kopia bat egingo du ikasgelan banatzeko. Bakoitzak beste lankide batena ebaluatuko du eta hobetzeko proposamenak egingo dizkio. 

Diapositibak


HAY QUE SUBIR AQUI EL PDF de LAS DIAPOSITIVAS  EN EUSKERA. ES EL ARCHIVO QUE SE LLAMA "AGERTOKIAK GRAFIKOAK- ESCENARIOS"





Hausnarketa eta ebaluazioa

Ataza amaitu ondoren, une egokia izan daiteke gure ikaskuntza-egunerokoan hausnarketa egiteko. Hauek izan daitezke egin ditzakegun galdera batzuk:

  • Zer ikasi dut?
  • Prozesuan zehar zerk harritu nau gehien? Zergatik?
  • Aldatu al dut aurretik nuen iritzirik? Zein?
  • Zer izan da zailena? Zergatik?

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)