Saltatu nabigazioa

Nork jaten du nor?

Izaki bizidunen arteko elkarreraginik nabarienetako bat elikagaiaren araberako harremanak dira: harreman trofikoak.

Cadenas tróficas
chris. Kate trofikoak (Domeinu publikoa) 

Ekosistema batean, maila trofiko desberdinak daude, hau da, elikagaia modu berean lortzen duten organismo-multzo desberdinak. Ekosistema baten barruan bost maila bereizten dira: ekoizleak, lehen mailako kontsumitzaileak, bigarren mailako kontsumitzaileak, hirugarren mailako kontsumitzaileak eta deskonposatzaileak.

Harremanak eta maila trofikoak kate, sare edo piramideen bidez irudikatzen dira. Orain, beste urrats bat emango dugu, ekosistema batek nola funtzionatzen duen ezagutzeko.

Ataza: Kateak, sareak eta piramideak

Iraupena:
1 ordu
Taldeak:
laukoak

Harremanak eta maila trofikoak kate, sare edo piramideen bidez irudikatzen dira. Taldean, honako sailkapen hau irakurriko dugu:

Kate trofikoak: linealki adierazten dituzte maila trofikoko espezie batzuen arteko harremanak, hau da, espezie bakoitza aurrekoaz elikatzen da eta hurrengoaren elikagai da. 

Sare trofikoak: kate trofiko berekoak izan daitezkeen espezie ezberdinen arteko harreman trofikoak edo elikagai-mailako harremanak irudikatzen dituzte, hau da, sare trofiko batek elkarri konektatutako kate trofiko asko ditu.

Piramide trofikoak: maila trofiko bakoitzeko organismo-kopurua adierazten dute. Maila batetik hurrengora igarotzean, aldaketak gertatzen dira materia organikoaren eta energiaren kopuruan.

Itsas kate horretan, arrano-arrantzaleak lutxoak jaten ditu, zeinak perkaz elikatzen diren, eta horiek, aldi berean, krustazeoak jaten dituzten arrain txikiez


Aintzira-ekosistema horretan, espezie batzuk beste espezie batzuen elikagai dira, eta, hala, sare bat osatzen dute.

Piramide honetan, baso-ekosistema baten sareko maila trofiko bakoitzean zenbat organismo dauden adierazten da.

 

 

Orain, taldean, bi sare trofiko horiek aztertuko ditugu, 1-4 dinamikarekin; hau da, lehenik eta behin, banaka pentsatuko ditugu gaiak, eta, ondoren, taldean partekatuko ditugu.

  • Zenbat kate trofiko ikusten dira?
  • Sare bakoitzean bi osatuko ditugu eta horien osagaiak izendatuko ditugu (ekoizleak, kontsumitzaileak...)
  • Desagertuko balitz ekosistema osoari eragingo liokeen funtsezko espezie bat identifika dezakegu?

Itsas sare trofikoa

Ibai-sare trofikoa

 

Irudiak: Elvira Gonzálezen konposizioa, irudi libreak erabilita. 

Ataza: Mataza trofikoa

Iraupena:
0,5 ordu
Taldeak:
12ko taldeak

Sare trofikoaren kontzeptua hobeto ikusteko, “Sarea” izeneko talde-dinamika egingo dugu. Bi talde handi eta artile-matazak baino ez ditugu behar.

Bideo honetan ikus dezakegu dinamika:

Segoviako Hezitzaileen Sarea. Sarea (YouTubeko lizentzia estandarra)

Prozedura: 

  1. 12 ikasleko bi talde egingo ditugu.
  2. Talde bakoitza biribilean jarriko da.
  3. Gure irakasleak txartel batzuk banatuko dizkigu itsasertzeko ekosistema bateko organismoen elikadura (oso sinplifikatua) biltzen dutenak. Txartelak beti bistan izango ditugu, besteek identifika gaitzaten.
  4. Gutako batek artile-mataza batekin hasiko du jolasa. Bere txartela ahoz gora irakurriko du, eta, hariari mutur batetik heldu eta honako hau esango du: “....naiz eta......(e)z elikatzen naiz”. Ondoren bere “elikagaiari” jaurtiko dio. 
  5. Hurrengoak gauza bera egingo du bere txartelarekin, iritsi zaion mataza-zatiari helduz beti eta gainerakoa jaurtiz.
  6. “Algak” edo “fitoplanktona” txartela duen ikasleak nahi duenari jaurti ahal izango dio.
  7. Eta horrela jarraituko dugu denok mataza gutxienez behin jaso edo jaurtitzen dugun bitartean.
  8. Ikus dezakegu zer gertatzen den, zer organismo diren oinarrizkoak sarea mantentzeko, eta, ekosistemako elementu natural batek eragin bat jaso eta desoreka ekologikoa sortzen dela simulatzeko, kide batek haria askatzea eragingo dugu. Eragina izan zuen elementuak besteak desorekatzen dituela eta eragin-sarea sortzen dela ikusiko da.
  9. Eztabaida labur bat egingo dugu eta ondorioak aterako ditugu.
  10. Banaka, ekosistema honen sare trofikoa egingo dugu.

TXARTELAK (moztu eta banatu)

ALGAK

Substantzia ez-organikoetatik (autotrofoetatik) sortzen dute beren elikagaia.

ITSAS TRIKUA

Honako hauek jaten ditu: Algak

MUSKUILUA

Fitoplanktonez eta zooplanktonez elikatzen da

BLENIDOA (arraintxoa)

Algaz elikatzen da

IZKIRA

Algaz, fitoplanktonez eta zooplanktonez elikatzen da

ZOOPLANKTONA

Fitoplanktonez elikatzen da.

FITOPLANKTONA

Substantzia ez-organikoetatik (autotrofoetatik) sortzen dituzte beren elikagaiak

KARRAKELA

Algaz elikatzen da

ITSAS IZARRA

Muskuiluz (kuskubikoak) eta itsas trikuz elikatzen da.

KARRAMARROA

Algaz eta hondakin organikoz elikatzen da

KAIOA

Itsas izarrez, arrainez, izkiraz eta hondakin organikoz elikatzen da

ARRAINAK

Arrain txikiz elikatzen dira

GIZAKIA

Arrainez, karramarroz, muskuiluz, izkiraz eta karrakelaz elikatzen da

Ataza: Eta kateko osagai bat kentzen badugu?

Iraupena:
1 ordu
Taldeak:
Lauko taldeak

En estos complicados sistemas alimentarios hay un constante equilibrio entre las especies. Si el número de alguna disminuye o aumenta, también disminuyen o aumentan las cantidades de los organismos que se alimentan de ellas. Además, hay especies que son clave en el ecosistema, es decir, si se elimina, si desaparece, tiene efectos importantes en el ecosistema respecto a la abundancia de otras especies.

Los depredadores son especies clave porque son los que encabezan la cadena trófica y controlan a las poblaciones presa, en un efecto cascada que afecta de modo descendente al resto de las especies. Si no existieran, los herbívoros se reproducirían de forma incontrolada y podrían consumir tantos vegetales que incluso se podría producir una disminución del oxígeno disponible.

Elikadura-sistema konplexu horietan etengabeko oreka dago espezieen artean. Espezie horietako baten kopurua handitu edo murriztu egiten bada, espezie hori jaten duten organismoen kopurua ere handitu edo murriztu egiten da. Horrez gain, espezie batzuk funtsezkoak dira ekosisteman; hau da, kentzen bada, edo desagertzen bada, eragin garrantzitsuak ditu beste espezie batzuen ugaritasunean.

Harrapakariak funtsezko espezieak dira; izan ere, kate trofikoaren buru dira eta harrapakinen populazioa kontrolatzen dute, gainerako espezieei beherantz eragiten dien ur-jauzi bat balira bezala. Harrapakaririk ez balego, belarjaleak kontrolik gabe ugalduko lirateke, eta hainbeste barazki kontsumitu ahal izango lituzkete non eskuragarri dagoen oxigenoa ere murriztu litekeen.

Ikus dezagun nolako eragina duen harrapakari bat murrizteak, hala nola otsoa, biodibertsitate handiko ekosistema batean: adibidez Galizian dugun baso atlantikoan.

Lobo
pxhere. Otsoa (CC0)

Honako hauek dira baso horren espezie adierazgarrienak:

  • Zuhaitzak: Haritza, lizarra, hurritza, gorostia, astigarra, gaztainondoa eta intxaurrondoa.
  • Zuhaixkak: isatsa, ahabia, laharra, txilarra eta basa-udareondoak.
  • Deskonposatzaile ugariko lurzorua.
  • Fauna: Anfibioak (igelak, apoak, arrabioak), narrastiak (sugegorriak, sugandilak...), hegaztiak (basoilarrak, txantxangorriak, erregetxoak, hontzak...), ornogabe ugari (intsektuak, araknidoak, barraskiloak); eta ornodunak, orkatzak, oreinak, lepahoriak, katajinetak, basurdeak, azkonarrak, otsoak.

Taldeka, honako jarduera hau egingo dugu:

  1. Ekosistema honetarako kate bat eta sare trofiko bat marraztuko ditugu, eta horietan otsoa egongo da. Otsoak hauek jaten ditu batez ere: orkatzak, oreinak, untxiak, basurdeak, haragijale txikiak, sugeak, hegaztiak eta karraskariak. 
  2. Otsoa kate trofikotik kenduko dugu. Zer gertatzen da?, zer espezie daude inplikatuta?, zein ugaritzen da? zein gutxitzen da?
  3. Testu hau irakurriko dugu (El diario rural, 2021/02/05ekoa)

Natura Ondarearen eta Biodibertsitatearen Estatuko Batzordeak ostegun honetan erabaki du otso-populazio guztiak ehiza-espezietzat hartzeari uztea, espezie hori Babes Bereziko Erregimenean dauden Basa Espezieen Zerrendan sartzeko. Horrek esan nahi du otsoaren babes-estatusa berdindu egiten dela eta estatuan espezie hori ehizatzea debekatzen dela.

Gaztela eta Leon, Kantabria, Asturias, Galizia eta beste erkidego batzuetako nekazaritza-erakundeek, neurria aurkeztu zenetik, adierazi dute ez daudela inondik inora ados eta beraiek direla kaltetu nagusiak; izan ere, lurralde horietan daude herrialdeko otsoen % 95 inguru. Erakunde horien arabera, Espainiako abeltzaintza estentsiboaren biziraupena arriskuan dago. Gaztela eta Leongo elkartearen presidenteak dio bere komunitatean 2.000 eraso baino gehiago gertatzen direla eta otsoak 4.000 animalia baino gehiago hiltzen dituela urtero.

Otso iberiarra espezie ia mehatxatu gisa katalogatuta dago. Haien dieta, batez ere, ehizatutako harrapakinetan oinarritzen da. Baina batzuetan etxeko abereak erasotzen dituzte, eta horrek gatazka larriak sortzen ditu abeltzainen eta otsoen artean. Naturalista askok otsoa funtsezko espezietzat jotzen dute elikadura-katean.

Irakurri ondoren, bikoteka, laburbildu egingo dugu eta garrantzitsuena zer den, zer ez zaigun argi geratu eta abar partekatuko dugu.

Ikasgelako taldean:

  • Talde bakoitzak labur azalduko ditu bere kate eta sare trofikoen emaitzak.
  • Otsoaren egoerari buruzko eztabaida txiki bat egingo dugu.

Ataza: Eta ekosisteman espezie berri bat sartzen badugu?

Iraupena:
1 ordu
Taldeak:
Bikoteak / lauko taldeak

Espezie bat desagertzeak ekosistema bati modu negatiboan eragiten dion bezala, beste bat artifizialki sartzeak ere eragin bera du. Bertakoak ez diren espezieei “espezie inbaditzaileak” deitzen zaie. Oso ezaguna da Australian 1859an untxia sartu izanaren kasua. Adituen ustez ugaztun inbaditzaile baten hedapen azkarrena izan da. Ehiztarien aisialdirako inportatu zen eta ez zuen harrapakari naturalik; hortaz, 50 urtean Europa erdiaren pareko hedadura kolonizatu zuen eta ondorio suntsitzaileak eragin zituen. Bertako animaliek jaten zituzten larreak agortu zituen eta bertako espezieak desagerrarazi zituen. 

Divulgare. Zebra-muskuilua (YouTubeko lizentzia estandarra)

Azken hamarkadetan, biztanleriaren hazkundearekin eta munduko ekonomiaren globalizazioarekin batera, organismoen sakabanatze-maila asko handitu da, dela kontsumorako edo maskota gisa saltzeko leku batetik bestera aldatzen direlako, dela aireko, lurreko edo itsasoko komunikabideei esker lekualdatzea lortzen dutelako. Gaur egun, espezie asko inbaditzaileak dira. Dominanteak dira eta bertako espezieekin lehiatzen dira; horien adibide dira liztor asiarra, Panpako luma-erratza edo zebra-muskuilua.

Organismo inbaditzaile horiei buruz gehiago ikertuko dugu prozedura honen bidez:

1.-Tr8 taldetan egingo dugu lan. Gure irakasleak talde bakoitzari txartel bat emango digu espezie inbaditzaile baten irudiekin eta informazioarekin.

2.-Irakurri ondoren, talde bakoitzak ahoz azalduko dizkie besteei espezie inbaditzailearen ezaugarriak.

3.-Banaka gure ikaskideen iruzkinekin taula hau beteko dugu:

Espezie inbaditzailea Nondik dator? Nola iritsi da? Zer ondorio negatibo ditu ekosisteman? Eragiten al du bestelako ondoriorik?

1

2

...

4.- Jarraian, taulako oharrak aztertuko ditugu taldeetan, eta alderdi komunak bilatuko ditugu:

  • Nondik datoz?
  • Nola iristen dira espezie horiek?
  • Zer nolako kalteak eragiten dituzte ekosistemetan?
  • Bestelako kalterik sortzen dute?
  • Zer kalte eragin dezakete osasunean?

5.- Informazio horretan oinarrituta, ondorioak aterako ditugu: Zer neurri bururatzen zaizkigu espezie inbaditzaileen inbasioa saihesteko? Zerrenda bat egingo dugu

6.- Zerrendak bateratu egingo ditugu klasean

TXARTELAK


ALGA HILTZAILEA (Caulerpa taxifolia)

Itsasoko espezie inbaditzailerik arriskutsuenetako bat da. Karibekoa da, eta Mediterraneoan zabaldu da, 1984an Monakoko akuariotik akats baten ondorioz isuri ondoren. Bere toxikotasunak eta erresistentzia handiak bertako espezieak lekualdatzea eta ekosisteman funtsezkoak diren itsaspeko belardiak suntsitzea eragin du, posidonia besteak beste.

FLORIDAKO DORTOKA (Trachemys scripta). 

 

Mexikon eta AEBetan du jatorria.  80ko hamarkadan modan jarri zen maskota gisa izatea. 90eko hamarkadan, milioi bat ale baino gehiago saldu ziren, harik eta Europar Batasunak inportatzea debekatu zuen arte 

Kontrolik gabe askatu zirenez, azkar hedatu ziren ekosistemetan. Bertako apoarmatu iberiarrekin lehiatzen da bere tamaina eta agresibitateagatik. Landaretzaren, ornogabeen, arrainen eta anfibioen harrapakari handia izateaz gain, uretako landaredia kontsumitzen du. Osasun-arriskua ere badu, salmonelosia transmititzean baitu.

ZEBRA-MUSKUILUA (Dreissena polymorpha)

Itsaso Beltzeko eta Kaspiar itsasoko arroetakoa da, eta bere marra ilun eta zuriengatik du izen hori. Sarbidea itsasontziak dira, kroskoari atxikita egoten baitira. 2001ean Katalunian detektatu zen lehen aldiz, Ebro behean, eta azkar zabaldu da beste erkidego batzuetara.
Munduko espezie inbaditzailerik kaltegarrienetakotzat jotzen da. Uretako ekosistemak larriki aldatzen ditu, fitoplankton ugari kontsumitzen duelako, materia organiko asko libratzen duelako eta arriskuan dauden bertako espezieak lekualdatzen edo deuseztatzen dituelako. Gainera, era guztietako eraikuntza hidraulikoak kaltetzen ditu eta ur-hoditeriak eta iragazkiak buxatzen ditu. Eragin negatiboa du turismoan eta kirol-arrantzan.

ASIAKO TXIRLA (Corbicula fluminea)

 

 

Asia hegoaldekoa eta ekialdekoa da. Espezie hau ustekabean sartu zen, zamaontzietako lasta-uraren bidez, baina nahita sartu zelako hedatu da batez ere; helburu gastronomikoekin eta arrantzarako beita gisa sartu zen nahita.

Bost zentimetro neur ditzake eta bertako espezieak lekualdatzen ditu; hortaz, kate trofikoa aldatzen du. Zentral hidraulikoei eta ura erabiltzen duten beste industria batzuei eragiten die, hodien sarrera oztopatzen baitu. Espainian Miño behean eta Guadianan dago 2005eko erdialdeaz geroztik.

BISOI AMERIKARRA (Neovison vison)


Jatorriz Kanadakoak eta AEBkoak dira. 1958an iritsi ziren lehen bisoi amerikarrak Espainiara, haztegietara, larrua baliatzeko. Ustekabean zein nahita egindako ihesaldi etengabeek lurraldearen zati handi batean hedatzea eragin zuten. 

Tamaina handiagoa duenez, agresiboagoa denez eta bisoi europarrean erasan handiagoa duen birus bat transmititzen duenez, bisoi europarra desagertzeko arriskuan dago.

Harrapakari horrek askotariko dieta du, espezie babestuak barne hartzen dituena, hala nola muturluze iberiarra edo bartako ibai-karramarroa.

PAPAGAI ARGENTINARRA (Myiopsitta monacus)

Hego Amerikakoa da jatorriz. Maskota gisa sartu zen batez ere, eta ingurune naturalera zabaldu da, ihes egin duelako eta gatibu daudenak askatu dituztelako. 

Inpaktu handia eragiten du, espezie txikiagoen arrautza eta txiten harrapakaria delako, eta bertako espezieak (zozoa edo mika, esaterako) lekualdatzen dituelako.

Laboreei kalte egiten die. Hirian zarata handia sortzen dute, hiri-altzariak narriatzen dituzte eta gaixotasunak zabaldu ditzakete.

PANPA-BELARRA (Cortaderia spp.)


XIX. mendearen erdialdean iritsi zen Europara, Hego Amerikatik.

Panpa-belarra edo «luma-erratza» landare apaingarri gisa sartu zen eta Espainia osoan zabaldu da. Dibertsitate biologikoa murrizten du. Ibaiertzak, ibai-eremuak, dunak eta estuarioak inbaditzeko gaitasuna du eta oso arriskutsua da ekosistema baliotsu horientzat; izan ere, bertako espazioak okupatu eta espezieak lekualdatzen ditu. 

Larreen kalitatea murrizten du eta alergiak sor ditzake. Bere hosto zorrotzek azala moztu dezakete eta gogaikarriak izan daitezke atseden-eremuetan. 

 

MAPATXEA (Procyon lotor)

Kanadatik eta AEBetatik dator, eta Espainian berriki sartu da maskota gisa. 

Oso animalia suntsikorrak dira, ehizatzeko eta habiak harrapatzeko gai. Bertako espezieekin lehiatzen dira eta haiek lekualdatzen dituzte, hala nola azeri europarra edo ipurtatsa. 

Jazarriak sentitzen direnean, oso oldarkorrak dira, eta beste animalia batzuei zein pertsonei eraso diezaiekete. Amorrua eta beste gaixotasun batzuk transmiti ditzakete.

Hausnarketa eta ebaluazioa

Ataza amaitu ondoren, une egokia izan daiteke gure ikaskuntza-egunerokoan hausnarketa egiteko. Hauek izan daitezke egin ditzakegun galdera batzuk:

  • Zer ikasi dut?
  • Prozesuan zehar zerk harritu nau gehien? Zergatik?
  • Aldatu al dut aurretik nuen iritzirik? Zein?
  • Zer izan da zailena? Zergatik?

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)