Horren gainean pentsatu eta informazioa bilatuz gero, beroak ondorio hauek sortzen dituela ikusiko genuke: tenperaturaren igoera, egoera-aldaketak eta dilatazioa. Baina, ba al dakigu nola gertatzen diren?
Beroaren eraginak esperimentalki ikertuko ditugu, eta txosten bat egingo dugu ateratako ondorioekin.
Beroaren eraginen gainean ikertu
Iraupena:
Bi saio
Taldekatzea:
Banaka, talde txikietan eta talde handian
Jarduera honetan, beroaren eraginak ikertuko ditugu. Horretarako, hainbat jarduera esperimental egingo ditugu beroaren hainbat txoko ikustatuz; ondoren, emaitzak alderatu eta gure txostena egingo dugu ondorioen txokoan.
Jarduerak taldean egingo ditugu, eta, azkenik, gure ezagutzak banakako galdetegi baten bidez egiaztatuko ditugu.
1. jarduera: Beroaren eraginen txokoak
Beroaren eraginak esperimentalki egiaztatuko ditugu; horretarako, beroaren txokoak ikustatuko ditugu. Txoko bakoitzean, beroaren ondorio bakoitza egiaztatuko dugu esperimentalki.
Jarduera hauek talde txiki eta handian egingo ditugu saio bat eta erdian.
Honako txoko hauek ikustatuko ditugu:
1.-Dilatazioaren txokoa, I.
2.-Dilatazioaren txokoa, II.
3.-Egoera-aldaketen txokoa.
4.-Ondorioen txokoa.
Dilatazioaren txokoa I
Jarduera: Solidoak dilatatzea.
Materialak:
Flasko bat taparekin eta zirrikitu bat tapan.
Zirrindolak.
Bero-iturria.
Pintzak.
Prozedura:
Zirrindola flaskoaren zirrikitutik pasatuko dugu
Zirrindola pintzekin hartu eta berotu egingo dugu minutu batez, eta, ondoren, zirrindola artekatik pasatuko dugu.
Zirrindola hotza. Zirrikitutik pasatzen al da?
Zirrindola beroa: Zirrikitutik pasatzen al da?
Zirrindola hotza
Zirrindola beroa
Zirrikitutik pasatzen al da?
Zirrikitutik pasatzen al da?
Azalpena
Dilatazioaren txokoa II
Jarduera: Gasak dilatatzea.
Materialak eta produktuak:
Bi globo.
Bi ontzi.
Plastikozko bi botila.
Ur hotza eta beroa.
Prozedura:
Jarri ur hotza eta ur beroa ontzi banatan.
Jarri globoa botila bakoitzaren ahoan.
Jarri ontzi bakoitzean globodun botila bana.
Ur hotzeko ontzia
Ur beroko ontzia
Botila globoarekin sartzen da
Zer gertatzen da?
Botila globoarekin sartzen da
Zer gertatzen da?
Azalpena
Egoera-aldaketen txokoa
Jarduera: Egoera-aldaketak.
Materialak eta produktuak:
Hauspeakin-ontzia.
Tripodea eta sareta.Bunsen metxeroa.
Termometroa
Izotza.
Prozedura:
Tripodea jarri, sareta metxeroaren gainean duela.
Jarri izotz birrindua (ontziaren bolumenaren 1/3 inguru) berotzeko ontzian, eta sartu termometroa.
Tenperatura neurtu, taulan idatzi, eta metxeroa piztu.
Ur–izotza nahastu noizbehinka, tenperatura homogeneizatzeko.
Prozedura
Tripodea jarri, sareta metxeroaren gainean duela.
Jarri izotz birrindua (ontziaren bolumenaren 1/3 inguru) berotzeko ontzian, eta sartu termometroa.
Tenperatura neurtu, taulan idatzi, eta metxeroa piztu.
Ur–izotza nahastu noizbehinka, tenperatura homogeneizatzeko.
Tenperatura minutu bateko tarteetan neurtu eta idatziko dugu.
Tenperatura (ºC)
Denbora (minutuak)
Denbora-tenperatura grafikoa egingo dugu, urak tarte bakoitzean duen egoera adieraziz.
Ondorioen txokoa.
Egin ditugun jarduerei buruzko txostena aurkeztuko dugu.
Txokoak
Ondorio esperimentalak eta teorikoak
Aurkitutako zailtasunak
Dilatazioa I
Dilatazioa II
Egoera aldaketak
2. jarduera: Beroari eta beroaren ondorioei buruz ditugun ezagutzak egiaztatu